Lanserer norskutviklet applikasjon for digital signering i ServiceNow

Med en ny Sopra Steria-utviklet applikasjon får brukere av skyplattformen ServiceNow tilgang til digital signering gjennom Signicat, verdens største digitale ID-nav.

– Dette er den aller første applikasjon vi har publisert i ServiceNow Store, så dette er en stor og spennende milepæl for oss som jobber med ServiceNow-løsninger i Sopra Steria. Forhåpentligvis blir dette den første av flere lanseringer, sier Erik Kyllingstad, produktsjef for Signicat for ServiceNow hos Sopra Steria.

Denne uken ble appen «Signicat Sign for ServiceNow» gjort tilgjengelig for nedlasting i nettbutikken til ServiceNow. Applikasjonen er en ferdig løsning som integrerer Signicat direkte i digitaliseringsplattformen ServiceNow.

– Virksomheter er oppe og gå med løsningen innen kort tid, og kan raskt dra nytte av effektivisert arbeidsflyt, sier Mads Myrvoll, direktør og ansvarlig for Sopra Sterias satsning på ServiceNow

Han forteller at konsulentselskapet har globale ambisjoner med den norskutviklede applikasjonen.

– I første omgang konsentrerer vi oss om det nordiske markedet, men det er klart at applikasjonen har et globalt potensial som vi etter hvert ønsker å utforske sammen med Signicat, sier Myrvoll.

# Vellykket pilot hos REMA 1000

Sopra Steria har utviklet applikasjonen i samarbeid med dagligvarekjeden REMA 1000. Løsningen har mottatt gode tilbakemeldinger fra brukerne hos REMA 1000.

– Vi må håndtere store mengder årsregnskap, styrepapirer og kontrakter, og alt må signeres av flere personer. Applikasjonen gjør at vi kan digitalisere en stor og distraherende papirmølle på tvers av avdelinger. Den gjør at vi slipper å forholde oss til skannere og fysiske dokumenter som uansett skal lagres digitalt. Appen gjør det enklere og tryggere i en ny hverdag for våre ansatte og alle partnere vi er i samarbeid med, sier Kim Hermansen, leder innen System- og Prosessutvikling, Regnskap i REMA 1000.

# Milliardmarked

Trondheimsbaserte Signicat står bak verdens største digitale ID-nav. I Norge er Signicat den største leverandøren av BankID på markedet. Innen 2023 anslås det at markedet for elektroniske signaturer vil være verdt 5,5 milliarder dollar, ifølge Asger Hattel, administrerende direktør i Signicat.

– Etterspørselen etter elektroniske signaturer er inne i en eksponentiell vekst. Covid-19 har gjort at dette blir viktigere enn noen gang, siden fysisk oppmøte for å signere dokumenter ofte ikke er mulig eller ønskelig, sier han.

# Velger sikkerhetsnivå selv

Hattel forteller at appen «Signicat Sign for ServiceNow» gjør det lettere for alle slags virksomheter å sikre trygg elektronisk signering av kontrakter, avtaler og dokumenter. Den erstatter langsomme og dyre papirbaserte signeringsprosesser.

Appen er brukervennlig og gjør virksomheter i stand til å overvåke signeringsprosessene sine. Den gir også en oversikt over både dokumenter som er signert og dokumenter som venter på signering.

I appen kan brukeren selv velge hvilket sikkerhetsnivå som passer best. Mindre sentrale dokumenter kan signeres ved hjelp av en SMS-kode, mens viktige dokumenter kan signeres med Buypass eller BankID.

# Tar egen medisin

Mads Myrvoll i Sopra Steria avslører at første kunde allerede er i boks:

– Vår første kunde er oss selv. Med nesten 2000 medarbeidere og en omsetning på flere milliarder kroner i Norge alene, sier det seg selv at vi genererer store mengder med avtaledokumenter som skal signeres. Derfor tar vi med glede vår egen medisin og regner med å oppnå bedre arbeidsflyt og en betydelig effektiviseringsgevinst, sier han.

# – Best i Norge på ServiceNow

Helge Fjelberg, norgessjef i ServiceNow, forteller at skyplattformen står sterkt i privat sektor i Norden, og at offentlig sektor er i ferd med å følge etter. Han sier at det ikke finnes noe annet konsulentmiljø i Norge som er i nærheten av Sopra Steria når det kommer til kompetanse på ServiceNow.

– De er i en egen klasse, og samarbeidet vårt er viktig for vår vekst i det norske markedet. Da jeg begynte i 2016 hadde Sopra Steria 40 dedikerte ServiceNow-konsulenter i Norge. I dag har de nærmere 200. Nå gleder jeg meg til å se hvordan «Signicat Sign For ServiceNow» tas imot av våre brukere, sier Fjelberg.

# Om Sopra Steria

Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, og har de siste tre årene blitt rangert som Norges beste arbeidsplass. Som et av Europas største konsulentselskaper, bistår Sopra Steria store private selskaper og offentlige virksomheter med å ta digitalt lederskap.

Selskapet er opptatt av å skape verdi for sine kunder og samfunnet, og har som mål å skape en bedre og mer bærekraftig fremtid.

Sopra Steria har 46 000 medarbeidere i 25 land, og hadde en omsetning på € 4,4 milliarder i 2019. I Norge sørger nesten 2000 medarbeidere for en årlig omsetning på 2,7 milliarder kroner i 2019.

“The world is how we shape it.”
Les mer på www.soprasteria.no

# Om Signicat

Signicat er basert i Trondheim og grunnlagt i 2007. Selskapet driver verdens største digitale ID-nav og tilbyr den mest komplette ID-plattformen i markedet. Selskapets løsninger møter alle krav i strengt regulerte bransjer og markeder. Med Signicat kan selskaper og organisasjoner bygge og utnytte elektronisk identitet til å koble brukere, virksomheter og enheter sammen over kanaler, tjenester og markeder. Signicat har over 1300 kunder innenfor finansielle tjenester og andre sektorer og gjennomfører mer enn 20 millioner identitets- og signeringstransaksjoner per måned.

Om ServiceNow

ServiceNow er et amerikansk programvareselskap som ble grunnlagt i 2004. Selskapet tilbyr en nettskyplattform som hjelper bedrifter og organisasjoner med å håndtere digital arbeidsflyt. ServiceNow har sitt norske hovedkontor i Oslo, og er i sterk vekst på det nordiske markedet.