Lehdistötiedotteet

Sähköisten tunnistuspalvelujen edelläkävijä Signicat panostaa mobiiliin ja ostaa Encap Securityn

Yrityskauppa vahvistaa Signicatin asemaa mobiilikanavaan tarkoitettujen tunnistus- ja allekirjoitusratkaisujen toimittajana.

Signicat, Euroopan johtava sähköisten luottamuspalvelujen toimittaja, on ostanut mobiileihin tunnistusratkaisuihin erikoistuneen Encap Securityn AllClear ID:ltä. Yrityskaupan ansiosta Signicatista tulee yksi johtavista vahvan asiakastunnistamisen (Strong Customer Authentication, SCA) toimittajista.

Encap Securityn toimittamat tunnistusratkaisut ovat jo miljoonien loppukäyttäjien käytössä niin Suomessa kuin muualla Euroopassa. Niiden suosio on kasvanut finanssialan toimijoiden keskuudessa EU:n maksupalveludirektiivi PSD2:n (Payment Services Directive) mukanaan tuoman maksutapahtumien vahvan asiakastunnistuksen vaatimuksen seurauksena. Biometriseen tunnistamiseen perustuva ratkaisu on loppukäyttäjälle mutkaton, mutta erittäin turvallinen.

Signicat ja Encap Security ovat tehneet yhteistyötä jo 10 vuoden ajan. Yrityskauppa onkin luonnollinen jatkumo yhteistyölle, ja Encap Securityn palvelut täydentävät Signicatin jo entuudestaan kattavaa luottamuspalvelujen palveluvalikoimaa. Encapin ratkaisujen ansiosta Signicatin asiakkaat voivat tarjota verkossa ja mobiilikanavassa entistä turvallisemman ja käyttäjäystävällisemmän asiakaspolun, johon kuuluu asiakkaaksi tuleminen, asiakkaan vahva tunnistaminen ja PSD2-direktiivin mukaisen maksutapahtumien vahvistaminen (SCA). Palvelut voidaan toimittaa globaalisti, joten ne soveltuvat myös kansainvälisten yritysten liiketoimintaan kanavariippumattomasti.

“Encap Security oli aikaansa edellä jo silloin kun yritys perustettiin tarjoamaan mobiilipohjaisia tunnistusratkaisuja, sillä älypuhelimet eivät vielä silloin olleet jokaisen ulottuvilla. Yritys tarjoaa nyt kattavia ratkaisuja salasanattomaan tunnistautumiseen ja allekirjoittamiseen, joka vähentää esimerkiksi maksutapahtumiin liittyviä riskejä,” sanoo Asger Hattel, Signicatin toimitusjohtaja.

”Yrityskaupan ansiosta Signicatilla on entistä tukevampi jalansija mobiilipohjaisten tunnistusratkaisujen asiantuntijana ja ratkaisujen toimittajana.”

“Signicatia ja Encap Securitya yhdistää norjalaisten juurten lisäksi moni muukin asia,” sanoo Encap Securityn toimitusjohtaja Johan Sörmling. ”Molempien yritysten tavoitteena on tarjota ratkaisuja, joissa yhdistyy erinomainen käyttäjäkokemus ja huipputason tietoturva. Tämä on erityisen ajankohtainen haaste esimerkiksi maksupalvelujen yhteydessä, sillä PSD2:n vaatima vahva asiakastunnistaminen vaatii edistyneitä ratkaisuja, jotka ei heikennä asiakaskokemusta.”

Encap Securityn kehittämä teknologian keskeinen filosofia on vahvan tunnistamisen hyödyntäminen asiakaskokemuksen parantamiseksi, kun se usein on asiakaskokemusta heikentävä ja hankaloittava asia. Esimerkkinä kuluttajalähtöisestä tuotekehityksestä on Anonymous ID -ratkaisu, joka mahdollistaa kesken jääneen rekisteröintiprosessin jatkamisen myöhemmin ilman, että asiakkaan tiedot katoavat. Encap Securityn ratkaisut kattavat koko asiakaspolun asiakkaaksi tulemisesta vahvaan tunnistamiseen päivittäisen asioinnin yhteydessä esimerkiksi mobiilipankissa.