Signicat opkøber Encap Security for at skabe et powerhouse inden for mobilidentitet og -autentifikation

Med opkøbet bliver Signicat en komplet teknologi- og serviceudbyder af passwordfrie mobilidentitetsløsninger, der med unik sikkerhed understøtter onboarding, autentificering og underskrivning på mobil gennem hele kundecyklussen.

Signicat, Nordeuropas førende virksomhed inden for digital identitet har opkøbt Encap Security fra AllClear ID. Med Encaps brugervenlige og sikre mobilapp-baserede autentifikationsløsning, sikrer Signicat, at SCA integreres i hele kundecyklussen. Opkøbet skaber en virksomhed med hidtil uset bredde inden for identitet og autentifikation og sikrer Signicat en position som et mobilidentitet- og autentifikationspowerhouse.

Encap Security er ledende inden for app-baseret mobilautentifikation med høj sikkerhed. Det er grundlagt i 2006, udsprunget fra et projekt skabt af norske banker for at skabe en revolutionerende software-baseret mobil ID-løsning. Encaps SCA-platform er anvendt på tværs af Europa af kunder i regulerede brancher, herunder særligt den finansielle sektor til kunders mobilautentificering og sikkerhed på tværs af kanaler.

Encap servicerer i dag millioner af brugere og faciliterer hundredvis af millioner transaktioner årligt for mange af de største udbydere i den finansielle sektor i både Norden og Europa.

Johan Sörmling, CEO i Encap Security

Opkøbet forener Signicats ekspertise i digital identitet, onboarding og signing med Encaps erfaring i at gøre autentifikation tilgængeligt og brugervenligt på alle mobile platforme uden at gå på kompromis med sikkerhed eller compliance. Signicat kan nu tilbyde alt det som teknologiregulerede brancher kræver på global basis for succesfuldt at verificere, onboarde og autentificere via mobilen – alt sammen compliant med de krav, der er fra PSD2 SCA.

“Encap Security har været forud for deres tid. Da de blev grundlagt, tilbød de den første mobilautentifikation inden smartphones blev allemandseje – og de har fastholdt den first mover fordel lige siden. Sammen kan vores passwordløse løsning give kunder og virksomheder en exceptionel enkelthed samtidig med, at det beskytter dem for risiko og svindel,” siger Asger Hattel, CEO for Signicat. ”Markedet bevæger sig i retning af flere handlinger, som fx køb, "på farten" for slutbrugere og via mobile tjenester. At gå sammen nu og skabe en markedsledende mobil-app teknologi er et vigtigt strategisk skridt fremad og vil gøre det lettere og mere sikkert for virksomheder at engagere sig med sine kunder.”

“Signicat og Encap Security deler meget mere end vores norske rødder,” siger Johan Sörmling, CEO i Encap Security. ”Vi ser frem til at tilbyde vores kunder den allerbedste brugeroplevelse uden at gå på kompromis med sikkerheden. Med firmaer over hele Europa, der ser ind i at dæmpe indvirkningen fra SCA-reguleringer på brugeroplevelsen, så tror vi på, at vi har det helt rigtige tilbud på det rigtige tidspunkt”.

Encaps teknologi går udover compliance og brugerautentifikation efter hele tiden at forbedre brugeroplevelsen og skabe værdi for slutbrugeren. Dens Anonymiserede ID-service tillader for eksempel slutbrugeren at pause onboarding processen og vende tilbage senere. Det reducerer kundetab, mens Recovery of Authenticiation Profiles gør det nemt at flytte fra en gammel til ny enhed.