Først i Norden til at tilbyde løsninger til onboarding, autentificering og signering for kunder på Færøerne gennem en ny digital identitetsløsning, Samleikin

De færøske myndigheder har lanceret et nationalt eID, Samleikin, som kan bruges af alle færinger over 15 år til både offentlige og private tjenester, som integrerer til Samleikin.

Signicat er den første internationale virksomhed, der er certificeret til at give digital adgang til Samleikin, hvilket giver store muligheder for danske, nordiske og andre virksomheder, der ønsker at udvide deres marked.

Samleikin er en del af udviklingen af en færøsk digital infrastruktur. Talen er om Færøernes første nationale eID, som skal bruges til offentlige, kommunale og private e-services, som har til formål at modernisere befolkningens velfærd og tjenester. Samleikin kan også bruges til at underskrive juridisk bindende aftaler elektronisk.

Hos Signicat er det muligt at få global adgang til digitale identitetsløsninger, hvor virksomheder tilbydes crossborder onboarding, autentificering, og signering af forbrugere i Europa ved at give adgang til over 30 eID-løsninger som Samleikin. Signicat er en kvalificeret leverandør af tillidstjenester, og lever op til de mest omfattende EU-regler for levering af digitale tillidstjenester. Derudover er Signicats digitale identitetsplatform unik på markedet, hvor Signicat understøtter 1300 kunder globalt, der svarer til millioner af digitale identitetstransaktioner dagligt.

For danske virksomheder, der ønsker adgang til markedet på Færøerne, vil Signicat være den oplagte partner. Tidligere på året var Signicat den eneste private virksomhed, der var precertificeret som MitID-broker i Danmark, hvilket sender et klart signal til markedet om Signicats konkurrencedygtige ekspertise.

Vores formål har fra starten været, at Samleikin skulle give færinger flere muligheder og valg på en sikker og brugervenlig måde. Vi begår os i en digital hverdag på Færøerne og i resten af verden. Derfor er det vigtigt, at vi også kan bruge vores nationale løsning i udlandet

Jónsvein Simonson, Operations Manager i Færøernes nationale digitaliseringsprogram, Talgildu Føroyar